Leerlingen werven: zo doen we dat
Ieder jaar weer meer aanmeldingen van ouders en leerlingen die weloverwogen en bewust voor de school kiezen. Dat wil natuurlijk elke school. Nieuwe leerlingen komen echter niet zomaar aanwaaien. Gelukkig kunnen we daar samen verandering in brengen. Waar begin je als je nieuwe leerlingen wilt werven? Huis Communicatie kijkt naar het totaalplaatje:
✔ Eerst onderzoeken we hoe de school zich profileert.
✔ Dan gaan we aan de slag met een compleet wervingsplan.
✔ Tot slot ondersteunen we bij de uitvoering.
Alleen ondersteuning nodig bij de uitvoering? Ook dat doen we graag.
Wat kunnen we doen voor jou?
Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen.
Huis Communicatie begeleidt je bij elke stap.
Stap 1: profileer de school
Wie nieuwe leerlingen wil werven is snel geneigd te denken in middelen: we hebben een wervingsfolder nodig. Of een aantrekkelijke video. Huis Communicatie raadt aan eerst naar de profilering van de school te kijken en te bepalen waar de verbeterpunten liggen. Dit geldt voor zowel het PO als het VO. We zien vaak dat scholen het vanzelfsprekend vinden wat ze doen, maar wij kijken daar anders tegenaan. Er zijn altijd aspecten die we nog meer uit kunnen lichten omdat ze aantrekkelijk voor ouders en leerlingen zijn. Samen kijken we hoe we deze zogenaamde Unique Selling Points (USP’s) zichtbaar kunnen maken zodat ouders en leerlingen in beweging komen.
Stap 2: wervingsplan maken
Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen. Het helpt om deze stappen – van het eerste contactmoment tot aan de inschrijving – in kaart te brengen in een wervingsplan. Zo houd je overzicht en weet je zeker dat alle vervolgstappen op elkaar aansluiten. Welke middelen zetten we in, met welk doel en welk budget? Wij denken graag met je mee wat werkbaar is voor jouw school. Samen bespreken we welke communicatiemiddelen we gaan inzetten en maken we een passende planning. Op tijd beginnen is tijd winnen!
Voorbeelden van communicatiemiddelen
✔ Een aantrekkelijke website gericht op de doelgroep
✔ Een virtuele tour in 3D voor een digitale rondleiding door de school
✔ Een wervingsvideo die laat zien wat je school uniek maakt
✔ Vlogs voor en door leerlingen
✔ Aantrekkelijke socialmediacampagnes
✔ Aantrekkelijke brochures of flyers waarin de USP’s worden uitgelicht
✔ Reclame in bushokjes
✔ Rondleidingen door de school
✔ Leuke uitdeelgadgets
✔ Persberichten, oftewel: free publicity
Stap 3: de uitvoering
Huis Communicatie ondersteunt communicatie- en wervingsbreed, en ontwikkelt een wervingsplan, inclusief uitgebalanceerde planning waardoor alle middelen met elkaar in evenwicht zijn. Zet ons ook in voor de uitvoering. We hebben volop ervaring in het maken van alle communicatiemiddelen. Stuur ons een bericht voor meer informatie of bel naar 0252 34 36 48. Samen zorgen we ervoor dat zowel ouders als leerlingen denken: bij díe school of dát bestuur moet ik zijn.