Personality YES, Personal NO: de valkuilen van LinkedIn

Dagelijks scrollen 1,2 miljoen Nederlanders door hun tijdlijn op LinkedIn. Via hun netwerk zoeken ze naar informatie, inspiratie of naar een nieuwe baan. Dit zakelijke socialmediakanaal is daarom hét platform voor een goede profilering, ook voor het onderwijs. In de constante stroom van content sneeuwt een bericht gauw onder. Om dat te voorkomen is het belangrijk om inzicht te krijgen in het algoritme van LinkedIn.   

In het afgelopen jaar is het aantal gebruikers van LinkedIn met maar liefst een half miljoen gestegen tot 5,5 miljoen, de grootste stijger in vergelijking met andere socialmediaplatforms. Wij geven je een steuntje in de rug om lekker actief op LinkedIn te kunnen zijn.

Reposten: niet doen

Het delen van berichten lijkt aantrekkelijk. Je zorgt voor iets meer bereik voor de schrijver van het bericht, maar het levert de organisatie geen extra zichtbaarheid op. Sterker nog: een repost wordt gezien als dubbele content. Lezers haken snel af en scrollen door. Het algoritme pakt dit op wat tot gevolg heeft dat nog minder mensen je bericht te zien krijgen op hun tijdlijn of feed. Overigens goed om te weten: een repost van iemand uit je eigen organisatie heeft nóg minder effect. Het is dan ook beter om een nieuwe post te maken en een eigen tekst toe te voegen. 

Tag bewust

LinkedIn is een social medium, en het betrekken van je netwerk kan heel goed uitpakken. Het taggen van mensen en organisaties kan je bereik vergroten, tenzij deze mensen verder niet op je post reageren. Dan werk je het algoritme juist tegen. Tag dus alleen medewerkers of bedrijven die écht betrokken zijn en zullen reageren op je bericht. 

Niet reageren op reacties

Geplaatst is geplaatst, toch? Zeker niet! Na plaatsing kan je nog niet achterover leunen. Krijg je een reactie, reageer dan binnen een uur. Dit levert een enorme groei op van je bereik. Het is sowieso goed om reacties te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat iedere reactie het bereik van je bericht binnen je netwerk met 5% vergroot en zorgt voor een toename van 2,8% in het netwerk van de persoon die reageert. Zorg er wel voor dat de inhoud van je reactie inhoudelijk is en uit tenminste 15 woorden bestaat. 

Wordt je organisatie getagd door een medewerker of een schoolbestuur uit de regio? Reageer dan ook terug, en voeg persoonlijke inzichten toe. Alleen reageren met ‘interessant’ of ‘goed artikel’, komt niet oprecht over. Het algoritme herkent en beloont waardevolle inzichten. 

Te persoonlijk

Soms is het moeilijk om te bepalen wat voor soort verhalen gepast zijn voor LinkedIn. Hoe privé is te privé? Het LinkedIn-algoritme laat privé-content zoals vakantiefoto’s en persoonlijke verhalen wel aan het directe netwerk zien, maar remt het bereik af voor tweedegraads connecties. Dan Shapero, COO van LinkedIn, zegt het volgende: “Personality YES, Personal NO”. Deel dus vooral inspirerende verhalen uit de klas, foto’s van creatieve schooluitjes of leerkrachten die persoonlijkheid laten zien, maar gebruik LinkedIn niet als persoonlijk blog. Gebruik LinkedIn ook voor arbeidsmarktcommunicatie, daarmee zet het bestuur zichzelf als werkgever op de kaart.

Actuele contentplanning

Door middel van een actuele contentplanning helpen wij je online zichtbaar te zijn. Ondersteuning nodig? Neem contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen. 

Neem contact met ons op