De stap van primair naar voortgezet onderwijs is groot voor jonge tieners. Om te ontdekken of er een match is tussen school en leerling, worden verschillende open dagen en informatieavonden bezocht. Leerlingen en ouders ontwikkelen een voorkeur voor een school. Valt die voorlopige keuze op jouw school, dan zou het jammer zijn als ze toch voor een andere school kiezen. Met deze tips help je leerlingen de keuze voor jouw school te maken.
Tip 1 – Zie het als een communicatietraject
Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen. Door een wervingsplan te maken van eerste contact naar open dag en het proces daarna, sluiten alle vervolgstappen op elkaar aan. Welke middelen zet je in, met welk doel en welk budget? Zet dit overzichtelijk onder elkaar in een wervingsplan.
Tip 2 – Leef je in en kies passende middelen en tekst
Communicatie zorgt ervoor dat de ouders en leerlingen bereikt worden met de werving door de school. Door je in te leven in de drukbezette, werkende ouders en de jonge tieners zelf, kun je communicatiemiddelen selecteren die bij hen aansluiten. Denk aan video’s, flyers of gifjes. Het goed inzetten van sociale media is natuurlijk heel geschikt. Een passende boodschap in combinatie met het juiste communicatiemiddel is een schot in de roos. Het onderwijsaanbod kan prachtig op orde zijn, maar kun je het ook duidelijk presenteren aan ouders en leerlingen?
Tip 3 – Zorg voor een goede follow-up na de open dag
Tijdens een open dag verzamel je vaak gegevens van ouders en leerlingen. Ook na de open dag kun je van je laten horen door bijvoorbeeld een mail te sturen met een welkomstvideo of informatie over de inschrijfdatum. Ook een mail met wat de school verder organiseert, zoals proeflessen en informatieavonden, is vaak welkom.
Tip 4 – Maak het aanmelden makkelijk
Het kan nooit kwaad om regelmatig met een kritische blik naar de website te kijken. Als een ouder op de homepage moet zoeken naar de inschrijfmogelijkheid, laat de school kansen liggen. Een pop-up of een duidelijke aanmeldbutton zijn hiervoor heel geschikt. Koppel je digitale aanmeldformulier aan het administratiesysteem. Dit scheelt veel werk en is minder foutgevoelig.
Tip 5 – Informeer niet alleen, bouw aan goede relaties
Leerlingen en hun ouders kiezen niet alleen met het hoofd. Een goed gevoel bij de nieuwe school geeft vaak de doorslag. Ons advies? Wees persoonlijk in je communicatie, sta open voor vragen en reageer er vlot en vriendelijk op. En vergeet niet om ook het contact met de basisscholen vast te houden.
Zie deze periode als een kans om je te profileren. Er zijn volop mogelijkheden. Kun je hier ondersteuning bij gebruiken? We denken graag mee.
Op zoek naar de perfecte match
Tip 1 – Zie het als een communicatietraject
Het werven van nieuwe leerlingen is een communicatietraject, met veel afzonderlijke stappen. Door een wervingsplan te maken van eerste contact naar open dag en het proces daarna, sluiten alle vervolgstappen op elkaar aan. Welke middelen zet je in, met welk doel en welk budget? Zet dit overzichtelijk onder elkaar in een wervingsplan.
Tip 2 – Leef je in en kies passende middelen en tekst
Communicatie zorgt ervoor dat de ouders en leerlingen bereikt worden met de werving door de school. Door je in te leven in de drukbezette, werkende ouders en de jonge tieners zelf, kun je communicatiemiddelen selecteren die bij hen aansluiten. Denk aan video’s, flyers of gifjes. Het goed inzetten van sociale media is natuurlijk heel geschikt. Een passende boodschap in combinatie met het juiste communicatiemiddel is een schot in de roos. Het onderwijsaanbod kan prachtig op orde zijn, maar kun je het ook duidelijk presenteren aan ouders en leerlingen?
Tip 3 – Zorg voor een goede follow-up na de open dag
Tijdens een open dag verzamel je vaak gegevens van ouders en leerlingen. Ook na de open dag kun je van je laten horen door bijvoorbeeld een mail te sturen met een welkomstvideo of informatie over de inschrijfdatum. Ook een mail met wat de school verder organiseert, zoals proeflessen en informatieavonden, is vaak welkom.
Tip 4 – Maak het aanmelden makkelijk
Het kan nooit kwaad om regelmatig met een kritische blik naar de website te kijken. Als een ouder op de homepage moet zoeken naar de inschrijfmogelijkheid, laat de school kansen liggen. Een pop-up of een duidelijke aanmeldbutton zijn hiervoor heel geschikt. Koppel je digitale aanmeldformulier aan het administratiesysteem. Dit scheelt veel werk en is minder foutgevoelig.
Tip 5 – Informeer niet alleen, bouw aan goede relaties
Leerlingen en hun ouders kiezen niet alleen met het hoofd. Een goed gevoel bij de nieuwe school geeft vaak de doorslag. Ons advies? Wees persoonlijk in je communicatie, sta open voor vragen en reageer er vlot en vriendelijk op. En vergeet niet om ook het contact met de basisscholen vast te houden.
Zie deze periode als een kans om je te profileren. Er zijn volop mogelijkheden. Kun je hier ondersteuning bij gebruiken? We denken graag mee.
Neem vrijblijvend contact met ons op