“Nieuwe cijfers laten zien dat het lerarentekort weer gaat groeien.” Dit schreef de PO-Raad vlak voor de kerstvakantie. Aanleiding was een Kamerbrief van staatssecretaris Mariëlle Paul en minister Eppo Bruins van onderwijs over de verwachte toename van het lerarentekort. Ook wij zien hoe hoog de nood is bij sommige van onze opdrachtgevers. Werven van leraren is en blijft moeilijk, maar onze ervaring is dat niets onmogelijk is. Zolang je maar op het goede moment aan de juiste knoppen draait.
De cijfers liegen er ook dit jaar niet om. De laatste meting van onderzoeksbureau Centerdata laat zien dat er in het PO zo’n 7.700 voltijdsbanen niet kunnen worden ingevuld. Voor het VO geldt een tekort van 3.800 voltijdsbanen en in het mbo is er een tekort tussen de 900 en 1.400 voltijdsbanen. Zowel voor het PO als het VO is een lichte daling zichtbaar ten opzichte van 2023, het mbo wordt voor het eerst meegenomen in het onderzoek.
Toch geeft de daling geen reden tot juichen. Als mogelijke oorzaak voor de lichte daling van de tekorten wordt verwezen naar de NPO-gelden die door veel scholen werden ingezet om tijdelijk extra leerkrachten aan te nemen. Met het stopzetten van de NPO-gelden zullen ook deze leerkrachten vertrekken. Andere redenen om aan te nemen dat het lerarentekort verder zal stijgen is de verwachte toename van het aantal leerlingen en het aantal schoolleiders en leraren dat de komende jaren met pensioen zal gaan.
Totaalplaatje
Dit alles klinkt verontrustend. Maar bij Huis Communicatie kijken we graag naar wat wél kan. In de Kamerbrief worden verschillende ontwikkelingen in de lerarenstrategie van het kabinet op een rij gezet. Wij raden scholen aan om zelf alles uit de kast te halen om collega’s te behouden en nieuwe kandidaten te werven. Natuurlijk zien we dat scholen en besturen hier hun uiterste best voor doen. Soms met succes, soms is er nog verbetering mogelijk. Onze tip: kijk naar het totaalplaatje. Alles moet op elkaar aansluiten. Regelmatig zien we dat het hier misgaat. Dan verschijnen de mooiste campagnes op social media, maar moet de mogelijke sollicitant zich een ongeluk zoeken om de vacature te vinden. Of de vacaturetekst is ontzettend creatief en heeft een groot bereik, maar vervolgens wordt de telefoon niet opgenomen wanneer iemand wil solliciteren. En soms is het wervingstraject tip-top in orden, maar verlies je toch de collega door een slecht onboardingstraject. Een gemiste kans!
Het is de kunst om op het goede moment de juiste stappen te zetten. Wij hebben hier ruimschoots ervaring mee en denken graag mee. We beginnen met een duidelijke strategie en kijken vervolgens welke communicatiemiddelen hierop aansluiten. Wat voor de een werkt, is geen garantie tot succes voor de ander. Daarom kijken we wat werkt voor jullie bestuur of school. Neem contact met ons op als je hierbij ondersteuning kunt gebruiken of wilt sparren over de mogelijkheden.
Met de juiste strategie is niets onmogelijk
De cijfers liegen er ook dit jaar niet om. De laatste meting van onderzoeksbureau Centerdata laat zien dat er in het PO zo’n 7.700 voltijdsbanen niet kunnen worden ingevuld. Voor het VO geldt een tekort van 3.800 voltijdsbanen en in het mbo is er een tekort tussen de 900 en 1.400 voltijdsbanen. Zowel voor het PO als het VO is een lichte daling zichtbaar ten opzichte van 2023, het mbo wordt voor het eerst meegenomen in het onderzoek.
Toch geeft de daling geen reden tot juichen. Als mogelijke oorzaak voor de lichte daling van de tekorten wordt verwezen naar de NPO-gelden die door veel scholen werden ingezet om tijdelijk extra leerkrachten aan te nemen. Met het stopzetten van de NPO-gelden zullen ook deze leerkrachten vertrekken. Andere redenen om aan te nemen dat het lerarentekort verder zal stijgen is de verwachte toename van het aantal leerlingen en het aantal schoolleiders en leraren dat de komende jaren met pensioen zal gaan.
Totaalplaatje
Dit alles klinkt verontrustend. Maar bij Huis Communicatie kijken we graag naar wat wél kan. In de Kamerbrief worden verschillende ontwikkelingen in de lerarenstrategie van het kabinet op een rij gezet. Wij raden scholen aan om zelf alles uit de kast te halen om collega’s te behouden en nieuwe kandidaten te werven. Natuurlijk zien we dat scholen en besturen hier hun uiterste best voor doen. Soms met succes, soms is er nog verbetering mogelijk. Onze tip: kijk naar het totaalplaatje. Alles moet op elkaar aansluiten. Regelmatig zien we dat het hier misgaat. Dan verschijnen de mooiste campagnes op social media, maar moet de mogelijke sollicitant zich een ongeluk zoeken om de vacature te vinden. Of de vacaturetekst is ontzettend creatief en heeft een groot bereik, maar vervolgens wordt de telefoon niet opgenomen wanneer iemand wil solliciteren. En soms is het wervingstraject tip-top in orden, maar verlies je toch de collega door een slecht onboardingstraject. Een gemiste kans!
Het is de kunst om op het goede moment de juiste stappen te zetten. Wij hebben hier ruimschoots ervaring mee en denken graag mee. We beginnen met een duidelijke strategie en kijken vervolgens welke communicatiemiddelen hierop aansluiten. Wat voor de een werkt, is geen garantie tot succes voor de ander. Daarom kijken we wat werkt voor jullie bestuur of school. Neem contact met ons op als je hierbij ondersteuning kunt gebruiken of wilt sparren over de mogelijkheden.
Bel Huis Communicatie