Media-aandacht biedt altijd een kans

Een nieuw schoolgebouw, jubileum, innovatief onderwijsconcept of feestelijke gebeurtenis: scholen en besturen zijn nieuwswaardige organisaties en in deze gevallen is dat gunstig. Maar ook incidenten trekken de aandacht. Een telefoontje van de media als je je handen vol hebt aan een corona-uitbraak. Of negatieve berichten op social media. Dit zijn vormen van media-aandacht waar je meestal niet op zit te wachten. Toch kan media-aandacht ook dan een kans zijn om je positief te presenteren. Wij geven vier tips hoe je dat aanpakt.

1. Goede voorbereiding geeft rust

Zorg ervoor dat je volledig geïnformeerd bent. Praat met de direct betrokkenen en lees je in. Als een journalist zich van tevoren meldt, google hem of haar dan even. Weet met welk medium je te maken hebt: is het een interview voor de radio, de lokale krant of komen ze met een camera? Als je heldere afspraken maakt met de journalist, word je niet verrast: wat wil je precies weten, kan ik me voorbereiden op enkele vragen en zo ja welke zijn dat, wanneer ga je publiceren, wanneer is de deadline voor reactie en voor publicatie, ga je foto- of filmbeelden maken? Vraag – voor je je interview geeft – of je voor publicatie mag meelezen. Maar onthoud: gezegd is gezegd.

2. Vertel jóuw boodschap 

Vragen van journalisten bieden de mogelijkheid om jóuw verhaal te vertellen. Zorg ervoor dat je precies weet wat dat verhaal is. Bereid een korte, krachtige boodschap voor van 10 - 15 seconden en begin het interview daarmee. Hierdoor heb je in ieder geval gezegd wat je wilt zeggen. Als het goed en overtuigend verteld wordt, heb je grote kans dat juist deze quote wordt uitgezonden.  

3. Mens van vlees en bloed 

Je bent een mens van vlees en bloed, geen robot. Spreek vanuit je hart en toon betrokkenheid en empathie. Dit maakt jou als geïnterviewde betrouwbaar en menselijk.  

4. Oefenen, oefenen, oefenen 

De een schrikt niet van een journalist die spontaan verschijnt, de ander krijgt stressvlekken van het idee alleen al. Maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst. Doe een mediatraining en herhaal die regelmatig. Je krijgt dan onder andere de kans om in een veilige setting een interview te geven voor een videocamera.  

Wil je negatieve aandacht zoveel mogelijk in je voordeel laten werken en bewust om kunnen gaan met de media? Meld je dan aan voor de mediatraining van Huis Communicatie. In de maanden februari en maart zijn nog plaatsen beschikbaar. We organiseren ook mediatrainingen op eigen locatie. Kijk voor meer informatie en de mogelijkheid om je in te schrijven hier op onze website.