De leerlingenwerving is in volle gang. Iedere school hoopt natuurlijk dat de groep-8 leerlingen na de open dag zo enthousiast zijn dat ze zich helemaal thuis voelen zodat een aanmelding alleen nog een formaliteit is. Wil je de kans op een aanmelding vergroten, blijf dan ook na de open dag top of mind bij de toekomstige brugklassers en hun ouders.
Tijdens een open dag kun je gegevens verzamelen van ouders en leerlingen. Deze informatie is ontzettend waardevol. Zonde om hier vervolgens niets mee te doen. We zetten 5 tips op een rij.
1. Boekje voor brugklassers
Van de basisschool naar de middelbare school: dat is natuurlijk hartstikke spannend. Tijdens de open dag hebben de brugklassers kunnen proeven van de sfeer op school. Verstuur na de open dag een compact boekje vol praktische tips voor brugklassers en geef antwoord op hun meest gestelde vragen. Zo neem je wat spanning weg én sta je weer op hun radar. Win-win.
2. Maak een memorabele gadget
Iedereen vindt het leuk om iets te krijgen. Bedenk een leuke uitdeel-gadget die je via de post verstuurt of uitdeelt bij basisscholen in de buurt. Denk goed na over de gadget: wat sluit aan bij de wereld van een 12-jarige? Voorbeelden zijn een popsocket met jullie logo (je kent ze wel: zo’n knop die achter op een telefoon geplakt zit zodat deze makkelijk is vast te houden met één hand), een webcamblocker in de kleuren van de huisstijl of een mini powerbank met daarop de slogan. Bedenk wel een gadget die past bij de school. Een gezonde school deelt gezonde dingen uit.
3. Say cheese: een blijvende herinnering
Huur tijdens de open dag een polaroid camera en richt een leuke photobooth in. Een mooi photoframe met logo mag uiteraard niet ontbreken. Tijdens de open dag kunnen de bezoekers op de foto, een leerling wil vast als fotograaf optreden. Enkele weken na afloop van de open dag stuur je de foto’s via de mail of deel je een link naar de foto’s op de website.
4. Bedenk een challenge
Waar zijn de 11- en 12-jarigen te vinden? Op hun telefoon. En dan met name op TikTok en YouTube. Wil je hen bereiken, bedenk dan een originele online challenge. Wie de origineelste video online plaatst, of wie de meeste likes verzamelt op TikTok (met de #naamvanschool) maakt kans op een leuke prijs, bijvoorbeeld een bioscoopbon. De winnaar wordt enkele weken na de open dag bekend gemaakt: een extra reden om weer contact op te nemen met de leerlingen.
5. Stuur een reminder
Natuurlijk weten de meeste leerlingen (of in ieder geval hun ouders) wanneer de uiterlijke inschrijfdatum is. Door hen nog een creatieve reminder te sturen, breng je de school weer onder de aandacht. Ontwerp een leuke ansichtkaart, druk af op groeipapier (vergeet-me-nietjes?) en herinner hen op een originele manier aan de deadline én de school. Geen budget? Een (origineel vormgegeven) e-mail kan natuurlijk ook.
Gebruik je een van onze tips? Leuk als je het ons laat weten! Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om onder de aandacht te komen én te blijven bij de tieners van nu. Tips zijn altijd welkom. Kun je ondersteuning gebruiken? We denken graag mee.
Blijf ook na de open dag top of mind
Tijdens een open dag kun je gegevens verzamelen van ouders en leerlingen. Deze informatie is ontzettend waardevol. Zonde om hier vervolgens niets mee te doen. We zetten 5 tips op een rij.
1. Boekje voor brugklassers
Van de basisschool naar de middelbare school: dat is natuurlijk hartstikke spannend. Tijdens de open dag hebben de brugklassers kunnen proeven van de sfeer op school. Verstuur na de open dag een compact boekje vol praktische tips voor brugklassers en geef antwoord op hun meest gestelde vragen. Zo neem je wat spanning weg én sta je weer op hun radar. Win-win.
2. Maak een memorabele gadget
Iedereen vindt het leuk om iets te krijgen. Bedenk een leuke uitdeel-gadget die je via de post verstuurt of uitdeelt bij basisscholen in de buurt. Denk goed na over de gadget: wat sluit aan bij de wereld van een 12-jarige? Voorbeelden zijn een popsocket met jullie logo (je kent ze wel: zo’n knop die achter op een telefoon geplakt zit zodat deze makkelijk is vast te houden met één hand), een webcamblocker in de kleuren van de huisstijl of een mini powerbank met daarop de slogan. Bedenk wel een gadget die past bij de school. Een gezonde school deelt gezonde dingen uit.
3. Say cheese: een blijvende herinnering
Huur tijdens de open dag een polaroid camera en richt een leuke photobooth in. Een mooi photoframe met logo mag uiteraard niet ontbreken. Tijdens de open dag kunnen de bezoekers op de foto, een leerling wil vast als fotograaf optreden. Enkele weken na afloop van de open dag stuur je de foto’s via de mail of deel je een link naar de foto’s op de website.
4. Bedenk een challenge
Waar zijn de 11- en 12-jarigen te vinden? Op hun telefoon. En dan met name op TikTok en YouTube. Wil je hen bereiken, bedenk dan een originele online challenge. Wie de origineelste video online plaatst, of wie de meeste likes verzamelt op TikTok (met de #naamvanschool) maakt kans op een leuke prijs, bijvoorbeeld een bioscoopbon. De winnaar wordt enkele weken na de open dag bekend gemaakt: een extra reden om weer contact op te nemen met de leerlingen.
5. Stuur een reminder
Natuurlijk weten de meeste leerlingen (of in ieder geval hun ouders) wanneer de uiterlijke inschrijfdatum is. Door hen nog een creatieve reminder te sturen, breng je de school weer onder de aandacht. Ontwerp een leuke ansichtkaart, druk af op groeipapier (vergeet-me-nietjes?) en herinner hen op een originele manier aan de deadline én de school. Geen budget? Een (origineel vormgegeven) e-mail kan natuurlijk ook.
Gebruik je een van onze tips? Leuk als je het ons laat weten! Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om onder de aandacht te komen én te blijven bij de tieners van nu. Tips zijn altijd welkom. Kun je ondersteuning gebruiken? We denken graag mee.
neem contact met ons op