Leerlingen werven kan knap lastig zijn. Zelfs als het onderwijsconcept staat als een huis, hebben veel PO- en VO-scholen moeite om naar de buitenwereld te verwoorden waar de school voor staat. Tijdens de training ‘Werving en profilering in het onderwijs’ geeft de trainer van Huis Communicatie praktische tools en oplossingen waarmee je als school direct aan de slag kunt. Ze licht alvast een tipje van de sluier op.
Vertel eens, waarom is een training over werving en profilering nodig?
“Voor mijn werk bij Huis Communicatie kom ik veel op scholen. Ik spreek veel directeuren en rectoren en heb gemerkt dat bij hen vaak de vraag leeft waarom het aantal aanmeldingen achterblijft. Deze scholen hebben het onderwijs prima op orde. Sterker nog; vaak hebben deze scholen de afgelopen jaren juist veel energie gestoken in kwaliteits- en verbeterprocessen. Juist door die focus hierop, is soms de werving een ondergeschoven kindje geweest. Dit zie je terug in het aantal aanmeldingen.’’
Waar gaat de training over?
“In de training gaan we eerst aan de slag met de doelgroep. In het onderwijs werken professionals met veel verstand van onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Uit deze bubbel van deskundigheid stappen en denken als een jonge ouder die een school zoekt, is dan niet vanzelfsprekend. Het brein is niet gewend aan dit ‘omdenken’. Het is echter wel noodzakelijk om eens in de schoenen van een nieuwe ouder en leerling te gaan staan en op die manier naar bijvoorbeeld de website of de schoolgids te kijken. Tijdens de training heb ik verschillende oefeningen hiervoor. Ik heb gemerkt dat veel directeuren en rectoren dit aspect – het doelgroepgericht denken – vaak als belangrijkste eyeopener zien van de training.”
Kan je iets meer vertellen over dat ‘doelgroep gericht denken’?
“Communicatie is zenden en ontvangen. Voor professionals in welke branche dan ook, is het een valkuil om vooral aandacht te hebben voor het zenden: ‘wat wil ik vertellen?’. In de afbeelding met de twee cirkels bij dit artikel zie je een mannetje schreeuwen, hij krijgt zijn doelgroep echter niet goed wakker omdat hij zich vooral bezig houdt met de vraag ‘wat wil ik vertellen?’. Je krijgt je doelgroep pas echt wakker als je je ook verdiept in de vraag: ‘waarin is mijn doelgroep geïnteresseerd?’. Als je daar een helder beeld van hebt, kun je op zoek naar waar jouw boodschap en de interesses van ouders overlappen.”
“Die overlap zoeken is nog best lastig, maar tijdens de training gaan we dit samen doen. We maken zoeken naar de kern van jouw school, PO of VO, waarin zowel jouw boodschap als de interesse van ouders verwerkt wordt. De zoektocht naar de juiste boodschap is een leuke uitdaging! Met deze kernboodschap op zak, kun je in praktische zin aan de slag met werving en profilering. Het is een belangrijke basis die absoluut noodzakelijk is voordat je kunt gaan kiezen of je gaat werven op sociale media of via abri’s in bushokjes bijvoorbeeld.”
Met welke bagage gaan de deelnemers na afloop van de training naar huis?
“De belangrijkste bagage is de kernboodschap. We gaan ook samen ontdekken welke communicatiemiddelen hierbij passen. Deelnemers gaan dus naar huis met een hoofd vol ideeën en met tools om die ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren. De mooiste feedback die ik kreeg was van de directeur die me na enkele weken haar aangepaste schoolgids mailde. Ze had alle aspecten uit de training erin meegenomen.’’
Voor wie is de training geschikt?
“Afhankelijk van de grootte van de school kan werving en profilering bij verschillende functies zijn neergelegd: rector, directeur, adjunct, schoolleider of beleidsmedewerker. Voor al deze functies is de training geschikt. Alhoewel de situatie voor het PO anders is dan in het VO, is de techniek die in de training wordt gebruikt gelijk. Daarom is de training voor beide segmenten aan te raden.’’
Leerlingen gezocht
Leerlingen werven kan knap lastig zijn. Zelfs als het onderwijsconcept staat als een huis, hebben veel PO- en VO-scholen moeite om naar de buitenwereld te verwoorden waar de school voor staat. Tijdens de training ‘Werving en profilering in het onderwijs’ geeft de trainer van Huis Communicatie praktische tools en oplossingen waarmee je als school direct aan de slag kunt. Ze licht alvast een tipje van de sluier op.
Vertel eens, waarom is een training over werving en profilering nodig?
“Voor mijn werk bij Huis Communicatie kom ik veel op scholen. Ik spreek veel directeuren en rectoren en heb gemerkt dat bij hen vaak de vraag leeft waarom het aantal aanmeldingen achterblijft. Deze scholen hebben het onderwijs prima op orde. Sterker nog; vaak hebben deze scholen de afgelopen jaren juist veel energie gestoken in kwaliteits- en verbeterprocessen. Juist door die focus hierop, is soms de werving een ondergeschoven kindje geweest. Dit zie je terug in het aantal aanmeldingen.’’
Waar gaat de training over?
“In de training gaan we eerst aan de slag met de doelgroep. In het onderwijs werken professionals met veel verstand van onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Uit deze bubbel van deskundigheid stappen en denken als een jonge ouder die een school zoekt, is dan niet vanzelfsprekend. Het brein is niet gewend aan dit ‘omdenken’. Het is echter wel noodzakelijk om eens in de schoenen van een nieuwe ouder en leerling te gaan staan en op die manier naar bijvoorbeeld de website of de schoolgids te kijken. Tijdens de training heb ik verschillende oefeningen hiervoor. Ik heb gemerkt dat veel directeuren en rectoren dit aspect – het doelgroepgericht denken – vaak als belangrijkste eyeopener zien van de training.”
Kan je iets meer vertellen over dat ‘doelgroep gericht denken’?
“Communicatie is zenden en ontvangen. Voor professionals in welke branche dan ook, is het een valkuil om vooral aandacht te hebben voor het zenden: ‘wat wil ik vertellen?’. In de afbeelding met de twee cirkels bij dit artikel zie je een mannetje schreeuwen, hij krijgt zijn doelgroep echter niet goed wakker omdat hij zich vooral bezig houdt met de vraag ‘wat wil ik vertellen?’. Je krijgt je doelgroep pas echt wakker als je je ook verdiept in de vraag: ‘waarin is mijn doelgroep geïnteresseerd?’. Als je daar een helder beeld van hebt, kun je op zoek naar waar jouw boodschap en de interesses van ouders overlappen.”
Ik meld me aan voor de training
Wat kun je doen met het deel dat ons bindt?
“Die overlap zoeken is nog best lastig, maar tijdens de training gaan we dit samen doen. We maken zoeken naar de kern van jouw school, PO of VO, waarin zowel jouw boodschap als de interesse van ouders verwerkt wordt. De zoektocht naar de juiste boodschap is een leuke uitdaging! Met deze kernboodschap op zak, kun je in praktische zin aan de slag met werving en profilering. Het is een belangrijke basis die absoluut noodzakelijk is voordat je kunt gaan kiezen of je gaat werven op sociale media of via abri’s in bushokjes bijvoorbeeld.”
Met welke bagage gaan de deelnemers na afloop van de training naar huis?
“De belangrijkste bagage is de kernboodschap. We gaan ook samen ontdekken welke communicatiemiddelen hierbij passen. Deelnemers gaan dus naar huis met een hoofd vol ideeën en met tools om die ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren. De mooiste feedback die ik kreeg was van de directeur die me na enkele weken haar aangepaste schoolgids mailde. Ze had alle aspecten uit de training erin meegenomen.’’
Voor wie is de training geschikt?
“Afhankelijk van de grootte van de school kan werving en profilering bij verschillende functies zijn neergelegd: rector, directeur, adjunct, schoolleider of beleidsmedewerker. Voor al deze functies is de training geschikt. Alhoewel de situatie voor het PO anders is dan in het VO, is de techniek die in de training wordt gebruikt gelijk. Daarom is de training voor beide segmenten aan te raden.’’
lees hier meer over de training Werving en profilering