Laat je kernwaarden geen loze kreten zijn

Samen, ambitieus, innovatief, ondernemend, inclusief, duurzaam. Het verzinnen van veelbelovende en goed klinkende kernwaarden is niet zo moeilijk. Die waarden zó kiezen dat ze daadwerkelijk passen bij je organisatie en in de praktijk worden doorleefd, is een ander verhaal. Een minstens zo belangrijk verhaal, stelt collega Janneke Dijke. “Het kan echt misgaan wanneer je geclaimde waarden niet matchen met de werkelijkheid. Daarom is het essentieel om je kernwaarden, missie en visie zorgvuldig te bepalen en formuleren.”

Bij Huis Communicatie helpen we veel onderwijsorganisaties met hun profilering. We onderzoeken met elkaar de structuur en cultuur van de organisatie en besteden bijvoorbeeld aandacht aan imago, reputatie en identiteit. We zoeken naar antwoorden op vragen als: wat zijn de sterke punten van het onderwijsconcept? Worden de kernwaarden voldoende uitgedragen? En passen ze bij de identiteit van de organisatie? Hoe logisch de kernwaarden soms ook klinken, het antwoord op die laatste vragen is lang niet altijd een volmondig ‘ja’.
 

Soms blijken de gekozen kernwaarden niet overeen te komen met de werkelijkheid van de organisatie.


Is dat een groot probleem? Soms niet. Als de kernwaarden matchen met je identiteit, maar ‘alleen’ niet goed genoeg naar buiten gecommuniceerd worden, kun je relatief snel resultaat boeken. Daarbij ondersteunen wij graag. Samen ontwikkelen we een doordachte strategie waaruit de juiste middelen volgen om de kernwaarden voor iedereen zichtbaar en voelbaar te maken. Maar soms ligt het probleem dieper. Als blijkt dat de gekozen kernwaarden niet overeen komen met de werkelijkheid van de organisatie, dan is het tijd om in actie te komen.

Verwachtingen vs. realiteit

Een voorbeeld: een van onze opdrachtgevers had ‘hoge kwaliteit’ en ‘vernieuwend’ als twee van de kernwaarden. Die kernwaarden werden goed en uitgebreid toegelicht in beleidsstukken en kwamen ook duidelijk naar voren in de externe communicatie, bij werving van nieuwe leerlingen en medewerkers. Het resultaat? Leerlingen, ouders, medewerkers en andere betrokkenen ontwikkelden hoge verwachtingen. Een onderwijsorganisatie waar men innovatief en ‘evidence based’ bezig is, waar men de focus op hoge kwaliteit van de daken durft te schreeuwen en professioneel communiceert… daar moeten we zijn! 
 

Er ontstond een kloof tussen verwachtingen en realiteit.


Je voelt het aankomen: er ontstond een kloof tussen verwachtingen en realiteit. De hoge standaarden die de organisatie voor zichzelf creëerde, konden in de praktijk op communicatiegebied niet genoeg worden waargemaakt. Waar de communicatie richting ouders in de wervingsperiode van hoog niveau was, werd dit in de reguliere schoolperiodes aan individuele leraren overgelaten. Nieuwe medewerkers hadden vergelijkbare ervaringen: het onboardingstraject was van hoog niveau, maar daarna moesten zij hun eigen weg vinden. Na een analyse zag de school in dat het nodig was om andere afspraken te maken over het organiseren van communicatie, zodat de kernwaarden het imago versterken in plaats van er afbreuk aan doen.

Moed én succes

Een van de vier kernwaarden van Huis Communicatie is ‘moed’. Deze kernwaarde hebben wij niet voor niets gekozen: wij vinden het belangrijk dat al onze medewerkers de moed hebben om zich uit te spreken. Ook wanneer dat ingewikkeld is, ook wanneer je daarmee de vinger op een zere plek legt of iets vertelt wat je opdrachtgever liever niet wil horen. Dat kan op korte termijn ongemak of frictie opleveren, zeker. Maar het draagt tegelijkertijd bij aan de kwaliteit die wij aan scholen en schoolbesturen meegeven, en daarmee aan een andere – belangrijke! - kernwaarde van Huis Communicatie: succes.

Ondersteuning nodig? Mail Martijn!