Klant aan het woord: een doorstart in sneltreinvaart voor De Pionier

In juli trok directeur Peter de Been voor de laatste keer de deur van KC de Springplank achter zich dicht. Niet omdat de school dicht gaat, ook niet omdat hij vertrekt: na de zomervakantie trapte het kindcentrum het nieuwe schooljaar af met een nieuwe naam én een onderscheidend logo. Huis Communicatie heeft het hele traject, van profileringsplan tot ontwikkeling van de huisstijl mogen begeleiden.

De samenwerking tussen Huis Communicatie en het kindcentrum gaat al even terug, naar 2021. De toenmalige directeur schakelde onze hulp in bij een imagovraagstuk. Samen hebben we ons gebogen over de profilering van de school, we hebben de missie en de visie helder gemaakt en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het kindcentrum zijn naam en het daarbij behorende imago ontgroeid was. Onder leiding van Peter de Been zijn mooie stappen gezet in onderwijsontwikkeling en professionalisering. Peter legt uit: “Een belangrijke opdracht die ik meekreeg bij mijn aanstelling was het onderzoeken van de mogelijkheid om een doorstart te maken. Omdat aan de naam van de school negatieve associaties kleefden die ons bleven achtervolgen, was voor mij al snel helder dat een nieuwe naam een voorwaarde was bij zo'n doorstart. Huis Communicatie heeft ons geholpen dit in sneltreinvaart voor elkaar te krijgen.” 

Op zoek naar een passende naam

Een nieuwe naam bedenken klinkt simpel, is dat ook zo? Onze collega Talitha Huis, senior communicatieadviseur bij Huis Communicatie, legt uit: “Een goede naam kies je niet uit een lijst of op gevoel. De naam moet aansluiten bij de missie en visie van de school, passen bij de manier waarop de school zich profileert, passen bij de leerkrachten én bij de kinderen en ouders. En het moet vooral onderscheidend zijn in de stad of omgeving waar je gevestigd bent. Voor de Pionier gingen we aan de slag met een aantal uitgangspunten: geen kinderlijke naam, liefst een link met wetenschap/techniek, associëren met ‘horizon’ en het verleggen van grenzen.” Na een aantal brainstormsessies binnen ons team, spontane denksessies onder de lunch en creatieve pop-ups in de hoofden van onze adviseurs, was hij er: dé nieuwe naam. Vervolgens konden we aan de slag met het logo. Het eerste voorstel dat we aan de school voorlegden was gelijk raak. Daarna was het een kwestie van doorpakken, want voor de zomervakantie moest de naam op de gevel van de school prijken.   

Klaar voor de start 

In de zomervakantie ging de school dicht, maar wij werkten hard door: er zijn prachtige nieuwe gevelborden ontwikkeld en gemonteerd, de schoolgids is geactualiseerd én in de nieuwe huisstijl opgemaakt en de activiteiten voor het nieuwe schooljaar zijn in een jaarkalender opgemaakt. Alles werd mooi op tijd afgerond voor het nieuwe schooljaar. Peter blikt terug op de feestelijke onthulling van de naam en het logo: “Ik ben heel erg tevreden over wat Huis Communicatie allemaal oppakt en ons uit handen neemt. Al onze uitingen passen bij elkaar en sluiten aan op de nieuwe huisstijl. De teksten voor de schoolgids zijn nu toegankelijk voor onze ouders. Huis Communicatie ontzorgt de school op heel veel vlakken, luistert naar onze vraag en levert op basis daarvan iets waar wij mee voor de dag kunnen komen. Ik kijk uit naar onze verdere samenwerking, want er is nog genoeg te doen!”