Visuele content scoort: het effect van een goede infographic
Zeker weten dat complexe informatie blijft hangen bij je doelgroep? Het kan met een infographic. In een infographic wordt informatie kort en bondig - en vooral beeldend - tot uiting gebracht. Kranten en televisie maken er veelvuldig gebruik van. Ook voor scholen bieden infographics uitkomst. Toch is een infographic maken of een communicatiebureau briefen helemaal nog niet zo gemakkelijk. Volg onderstaand stappenplan en maak van je infographic een eyecatcher!
Stap 1: wie is de doelgroep?
Bedenk vooraf wie de doelgroep van de infographic is. Is hij bedoeld om het team te enthousiasmeren over de nieuwe strategische koers? Wil je de Corona-hygiënemaatregelen onder de aandacht brengen van de leerlingen? Of is de infographic vooral bedoeld voor ouders en externe stakeholders? Maak de omschrijving van de doelgroep zo concreet mogelijk.
Stap 2 : hoe ga je de infographic gebruiken?
Heb je ideeën hoe je de infographic zou willen toepassen? Zie je een grote uitvoering voor je, of een eenvoudige? Welke afmetingen zou de afbeelding moeten krijgen? Wordt de infographic gedrukt of online verspreid? Of zou je beide willen? Denk hier goed over na, tijdens de ontwikkeling van de infographic wordt dit belangrijk.
Stap 3 : welke inhoud wil je delen?
Als de ideeën grofweg zijn gevormd, is het tijd om over de inhoud na te denken. Daarbij denken we nog niet gelijk in beelden. Ook al is dat heel verleidelijk, dat komt later aan bod. Eerst richten we ons op de informatie die nodig is om een beeld te krijgen van het onderwerp. Een koersplan, een jaarverslag of een schoolgids komt hierbij goed van pas.
Stap 4 : comprimeer de inhoud
Bij deze stap gaan we stappen 1 en 3 combineren. We comprimeren de informatie tot minder dan een notendop en houden daarbij de doelgroep die we hebben besproken in het achterhoofd. Wat wil de doelgroep graag weten en wat interesseert hen? Wat wil je vertellen en onder de aandacht brengen? We zoeken naar de informatie die we willen zenden in combinatie met ‘relevantie’ voor de doelgroep. Dit is een belangrijke stap die vaak meer tijd in beslag neemt dan je zou denken.
Stap 5 : wat is de beste vorm?
Nu we de basis en de inhoud op papier hebben staan, gaan we kijken naar de vorm. Ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is? Via een presentatie kunnen we je laten zien waar je allemaal uit kunt kiezen. En dat is heel veel. Zoek ook eens op internet naar infographics. Strak en georganiseerd of juist vrij en creatief? Kleurrijk of juist niet? Samen ontwikkelen we een stijl die bij jouw bestuur of school past.
Stap 6: aan de slag!
We weten wat je wilt en hoe je het wilt. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Weet je dat Huis Communicatie ruime ervaring heeft met het maken van catchy infographics met een stevige inhoud? Mocht je wel wat hulp kunnen gebruiken, dan gaan we dit proces graag met je in. Dus hebben we je enthousiast gemaakt en wil je het jaarverslag, de ouderfolder of de website verrijken met beeldende infographics? Bel of mailons gerust, we doen graag mee.
Visuele content scoort: het effect van een goede infographic
Zeker weten dat complexe informatie blijft hangen bij je doelgroep? Het kan met een infographic. In een infographic wordt informatie kort en bondig - en vooral beeldend - tot uiting gebracht. Kranten en televisie maken er veelvuldig gebruik van. Ook voor scholen bieden infographics uitkomst. Toch is een infographic maken of een communicatiebureau briefen helemaal nog niet zo gemakkelijk. Volg onderstaand stappenplan en maak van je infographic een eyecatcher!
Stap 1: wie is de doelgroep?
Bedenk vooraf wie de doelgroep van de infographic is. Is hij bedoeld om het team te enthousiasmeren over de nieuwe strategische koers? Wil je de Corona-hygiënemaatregelen onder de aandacht brengen van de leerlingen? Of is de infographic vooral bedoeld voor ouders en externe stakeholders? Maak de omschrijving van de doelgroep zo concreet mogelijk.
Stap 2 : hoe ga je de infographic gebruiken?
Heb je ideeën hoe je de infographic zou willen toepassen? Zie je een grote uitvoering voor je, of een eenvoudige? Welke afmetingen zou de afbeelding moeten krijgen? Wordt de infographic gedrukt of online verspreid? Of zou je beide willen? Denk hier goed over na, tijdens de ontwikkeling van de infographic wordt dit belangrijk.
Stap 3 : welke inhoud wil je delen?
Als de ideeën grofweg zijn gevormd, is het tijd om over de inhoud na te denken. Daarbij denken we nog niet gelijk in beelden. Ook al is dat heel verleidelijk, dat komt later aan bod. Eerst richten we ons op de informatie die nodig is om een beeld te krijgen van het onderwerp. Een koersplan, een jaarverslag of een schoolgids komt hierbij goed van pas.
Stap 4 : comprimeer de inhoud
Bij deze stap gaan we stappen 1 en 3 combineren. We comprimeren de informatie tot minder dan een notendop en houden daarbij de doelgroep die we hebben besproken in het achterhoofd. Wat wil de doelgroep graag weten en wat interesseert hen? Wat wil je vertellen en onder de aandacht brengen? We zoeken naar de informatie die we willen zenden in combinatie met ‘relevantie’ voor de doelgroep. Dit is een belangrijke stap die vaak meer tijd in beslag neemt dan je zou denken.
Stap 5 : wat is de beste vorm?
Nu we de basis en de inhoud op papier hebben staan, gaan we kijken naar de vorm. Ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is? Via een presentatie kunnen we je laten zien waar je allemaal uit kunt kiezen. En dat is heel veel. Zoek ook eens op internet naar infographics. Strak en georganiseerd of juist vrij en creatief? Kleurrijk of juist niet? Samen ontwikkelen we een stijl die bij jouw bestuur of school past.
Stap 6: aan de slag!
We weten wat je wilt en hoe je het wilt. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Weet je dat Huis Communicatie ruime ervaring heeft met het maken van catchy infographics met een stevige inhoud? Mocht je wel wat hulp kunnen gebruiken, dan gaan we dit proces graag met je in. Dus hebben we je enthousiast gemaakt en wil je het jaarverslag, de ouderfolder of de website verrijken met beeldende infographics? Bel of mail ons gerust, we doen graag mee.