Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO
Veel vacatures, een handjevol reacties. Het vinden van nieuwe collega’s in het onderwijs blijft een uitdagende klus. Een onderzoeksrapport van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat zien dat er kansen liggen. Talitha Huis adviseert scholen en schoolbesturen al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en weet er inmiddels alles van: “De kunst is om op het juiste moment aan de juiste knoppen te draaien.” Het interview eindigt met 8 praktische adviezen waarmee je direct aan de slag kunt.
Om sollicitanten over de streep te trekken, is het belangrijk om een goed beeld van de school te geven én empathie te tonen. “We vergeten soms dat solliciteren heel spannend is”, legt communicatieadviseur Talitha Huis uit. “Als sollicitant verlaat je een vertrouwde omgeving en kom je ergens te werken met nieuwe collega’s en processen. Je weet nooit van te voren of dit een goede match is. Het is daarom belangrijk om die onzekerheid te ondervangen en om de sollicitant vanaf het begin af aan een warm bad te laten ervaren.”
Kleurplaat
Zorgen dat een sollicitant zich welkom voelt begint met een wervende vacaturetekst. Deze moet lezers enthousiasmeren, zodat ze daadwerkelijk de stap zetten om in de pen te klimmen. Talitha: “De functie-eisen zijn voor jou als werkgever belangrijk, maar bedenk vooral wat een potentiële collega wil weten. Verplaats je in de schoenen van de sollicitant. De sollicitant wil weten waar hij terecht komt en wat de organisatie te bieden heeft.”
Talitha vervolgt: “Ik maak vaak de vergelijking met een kleurplaat. De vacaturetekst met de feiten over een functie, zoals het aantal fte, zijn de zwarte lijntjes. De volgende stap is om de kleurplaat in te kleuren met meer informatie over de school. Laat het gezicht achter de organisatie zien, bijvoorbeeld door de medewerkers voor te stellen. Dat zijn per slot van rekening de mensen met wie de nieuwe collega in de toekomst elke ochtend een kop koffie drinkt. Geef een kijkje achter de schermen. Beeld speelt hierbij beter in op de emotie dan tekst. Maak gebruik van foto’s of laat een video maken waarin collega’s vertellen waarom zij graag bij de school of voor het bestuur werken. Je merkt dan al snel dat alleen een goede vacaturetekst niet voldoende meer is. Je zult meer communicatiemiddelen in moeten zetten zoals sociale media, een goede website met beeldmateriaal of een wervingsactiviteit. Vaak is het uitrollen van een goede campagne de beste strategie.”
Kansrijke vacatures
Met goede en enthousiasmerende communicatiemiddelen alleen ga je het niet redden. Talitha: “Er zijn simpelweg te veel vacatures en te weinig mensen. Het is mogelijk om door middel van enkele slimme trucs – soms kleiner dan je denkt - wél goede kandidaten aan te trekken.”
Talitha: “We hebben de belangrijkste trends in het PO op een rij gezet en de vertaalslag gemaakt naar 8 praktische adviezen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ondersteunende functies, zoals onderwijsassistent of leraarondersteuner, meer in trek zijn dan die van bevoegde groepsleerkrachten. Je kunt daarom overwegen om te werven voor andere functies. De kandidaat past dan misschien niet helemaal in het door jou gekozen profiel, maar kan mogelijk wel een waardevolle bijdrage leveren aan de school.”
Meer praktische adviezen lees je in onze Whitepaper “Effectief personeel werven: 8 concrete adviezen op een rij”. Een aantal daarvan kun je direct toepassen. Doe er je voordeel mee!
Cadeautje voor jou: 8 adviezen voor effectievere personeelswerving in het PO
Om sollicitanten over de streep te trekken, is het belangrijk om een goed beeld van de school te geven én empathie te tonen. “We vergeten soms dat solliciteren heel spannend is”, legt communicatieadviseur Talitha Huis uit. “Als sollicitant verlaat je een vertrouwde omgeving en kom je ergens te werken met nieuwe collega’s en processen. Je weet nooit van te voren of dit een goede match is. Het is daarom belangrijk om die onzekerheid te ondervangen en om de sollicitant vanaf het begin af aan een warm bad te laten ervaren.”
Kleurplaat
Zorgen dat een sollicitant zich welkom voelt begint met een wervende vacaturetekst. Deze moet lezers enthousiasmeren, zodat ze daadwerkelijk de stap zetten om in de pen te klimmen. Talitha: “De functie-eisen zijn voor jou als werkgever belangrijk, maar bedenk vooral wat een potentiële collega wil weten. Verplaats je in de schoenen van de sollicitant. De sollicitant wil weten waar hij terecht komt en wat de organisatie te bieden heeft.”
Talitha vervolgt: “Ik maak vaak de vergelijking met een kleurplaat. De vacaturetekst met de feiten over een functie, zoals het aantal fte, zijn de zwarte lijntjes. De volgende stap is om de kleurplaat in te kleuren met meer informatie over de school. Laat het gezicht achter de organisatie zien, bijvoorbeeld door de medewerkers voor te stellen. Dat zijn per slot van rekening de mensen met wie de nieuwe collega in de toekomst elke ochtend een kop koffie drinkt. Geef een kijkje achter de schermen. Beeld speelt hierbij beter in op de emotie dan tekst. Maak gebruik van foto’s of laat een video maken waarin collega’s vertellen waarom zij graag bij de school of voor het bestuur werken. Je merkt dan al snel dat alleen een goede vacaturetekst niet voldoende meer is. Je zult meer communicatiemiddelen in moeten zetten zoals sociale media, een goede website met beeldmateriaal of een wervingsactiviteit. Vaak is het uitrollen van een goede campagne de beste strategie.”
Kansrijke vacatures
Met goede en enthousiasmerende communicatiemiddelen alleen ga je het niet redden. Talitha: “Er zijn simpelweg te veel vacatures en te weinig mensen. Het is mogelijk om door middel van enkele slimme trucs – soms kleiner dan je denkt - wél goede kandidaten aan te trekken.”
Talitha: “We hebben de belangrijkste trends in het PO op een rij gezet en de vertaalslag gemaakt naar 8 praktische adviezen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ondersteunende functies, zoals onderwijsassistent of leraarondersteuner, meer in trek zijn dan die van bevoegde groepsleerkrachten. Je kunt daarom overwegen om te werven voor andere functies. De kandidaat past dan misschien niet helemaal in het door jou gekozen profiel, maar kan mogelijk wel een waardevolle bijdrage leveren aan de school.”
Meer praktische adviezen lees je in onze Whitepaper “Effectief personeel werven: 8 concrete adviezen op een rij”. Een aantal daarvan kun je direct toepassen. Doe er je voordeel mee!
Vraag hier gratis de Whitepaper aan