Get social: dit zijn dé trends op de socials

Scrollen, swipen en klikken. Met elkaar besteden we gemiddeld maar liefst twee uur per dag aan social media. Ieder jaar vinden er diverse onderzoeken plaats naar de ontwikkelingen op socialmediagebied. We zetten enkele interessante resultaten op een rij. Eén ding is zeker: wil je jongeren en hun ouders bereiken, get social!

Scrollen, swipen en klikken. Met elkaar besteden we gemiddeld maar liefst twee uur per dag aan social media. Ieder jaar vinden er diverse onderzoeken plaats naar de ontwikkelingen op socialmediagebied. We zetten enkele interessante resultaten op een rij. Eén ding is zeker: wil je jongeren en hun ouders bereiken, get social!

Meer online, minder platforms

Net als ieder jaar is ook nu het aantal Nederlanders van 15 jaar en ouder dat actief is op social media gestegen: van 14,3 miljoen naar 14,4 miljoen. We zitten gemiddeld op 4,4 platforms. Opvallend is dat we dagelijks minder platforms bezoeken: vorig jaar waren dit gemiddeld 2,4 platforms per dag, in 2025 zijn dat er 2. Dit betekent wel dat we meer tijd besteden op de platforms die we wel dagelijks bezoeken.  

Inzicht in populaire platforms


WhatsApp, YouTube en Instagram hebben een flinke groei doorgemaakt in het aantal gebruikers in het afgelopen jaar. Op Facebook is een daling te zien van 2%, dat zijn 180.000 gebruikers minder dan vorig jaar. Toch staat Facebook nog steeds op de derde plek van populairste socialmediakanalen in Nederland. Bij X (het oude Twitter) is een flinke daling zichtbaar van 14%. Dat zijn 450.000 gebruikers minder. De grootste stijgers zijn LinkedIn (met maar liefst 230.000 gebruikers meer!), YouTube (+185.000 gebruikers), Instagram (+180.000 gebruikers), Whatsapp (+115.000 gebruikers) en TikTok (+145.000 gebruikers). 

Waar vind je wie? 

YouTube Kids, YouTube, WhatsApp, TikTok, Spotify en Snapchat zijn de meest favoriete kanalen onder jongeren. Waar de jongste kinderen vooral video’s kijken en muziek luisteren, hebben leerlingen vanaf 12 jaar vooral oog voor Snapchat en TikTok. Wie jonge kinderen van 3 tot 9 jaar oud wil bereiken, moet op YouTube Kids en YouTube zijn. Video en muziek zijn populair onder deze doelgroep. Vanaf 10 jaar wordt WhatsApp veel gebruikt om contact met leeftijdsgenoten te hebben en leuke dingen te doen, YouTube staat bij deze leeftijdsgroep op de tweede plek. 

YouTube mag dan ook niet ontbreken in je socialmediastrategie. Interessant: met name video’s van bekende influencers zoals Enzo Knol, Meisje Djamila, Zoete Zusjes, StukTV en De Bankzitters worden veel bekeken door jongeren. Ouders zijn voornamelijk te vinden op de klassieke platforms Facebook en Instagram. Zij zitten niet op TikTok. 

Conclusies

  • Gemiddeld besteden we 2 uur per dag aan social media.
  • We bezoeken gemiddeld 2 platforms per dag.
  • YouTube Kids, YouTube, WhatsApp, TikTok, Spotify en Snapchat zijn favoriet onder jongeren.
  • Facebook en Instagram zijn kanalen waar je ouders bereikt. 
  • LinkedIn is de grootste stijger met 230.000 meer gebruikers dan vorig jaar.

Bron: Newcom Research