De kracht van rebranding is de kracht van herkend en begrepen worden
Rebranding is in de marketing- en reclamewereld doodgewoon, maar binnen het onderwijs geen gemeengoed. Naast merken en bedrijven evolueren ook onderwijsorganisaties en scholenkoepels binnen een bepaalde tijd. Daarom kunnen zij niet achterblijven. Als organisatie moet je je blijven ontwikkelen, omdat de wereld om jouw organisatie heen dat ook doet.
Gelukkig zien steeds meer onderwijsorganisaties de kracht (en soms noodzaak) van rebranding in. Bijvoorbeeld scholengroep Zonova in Amsterdam Zuidoost, waartoe 19 basisscholen in datzelfde stadsdeel behoren. Vorige maand wonnen we als Huis Communicatie een omvangrijke bureaupitch voor de strategische rebranding van Zonova. Stevige herijking van zowel de onderwijsvisie als het merk vormden hierbij het vertrekpunt.
Aantrekkingskracht
Want, rebranding is zoveel meer dan een nieuw likje verf voor de huisstijl of het tweaken van een logo. Rebranding is een strategische overweging waarbij je kiest voor een (nieuwe) duidelijke merkidentiteit en een bijpassende visuele identiteit die volledig wordt doorgevoerd, zowel intern als extern. Een doordacht design is dus belangrijk, waarbij je hernieuwde aantrekkingskracht en herkenbaarheid creëert bij je beoogde doelgroepen. Zonder jezelf te verloochenen of je merk van je doelgroepen te vervreemden. Rebranding vergt, op de eerste plaats, durf.
Over durf gesproken. McDonald's zwaaide in 2007 (in Europa) het vertrouwde rood vaarwel en ging gedecideerd voor groen om een ‘eco-friendly image’ te promoten. Duurzaamheid kwam steeds hoger op de agenda van de Europese burger en McDonald’s sloeg dapper de weg van groene bedoelingen in.
Merkhart
Een succesvolle rebranding vertrekt vanuit het merkhart. Vanuit een onderscheidende positionering en een magnetisch merkverhaal, dat aantrekkelijk verwoordt waar de onderwijsgroep voor staat en in uitblinkt. Je kunt je onderwijsorganisatie, je onderwijsmerk in marketingtermen, nieuwe lading en elan geven. Door het definiëren van heldere en ambitieuze doelen. Door je doelgroep te kennen en te begrijpen. Door een sterke en passende visuele identiteit neer te zetten. En door je rebranding en herijkte merkverhaal consistent uit te dragen. Om zo herkend en begrepen te worden. Om zo positieve en duurzame impact te maken in een veranderende wereld en bij veranderende doelgroepen.
Is de onderwijsorganisatie waar je werkt toe aan herijking van missie en merk? Of ben je benieuwd wat een rebranding voor jouw organisatie kan betekenen? Ik spar er graag een keer vrijblijvend met je over, met een kop koffie erbij. Espresso graag.
De kracht van rebranding is de kracht van herkend en begrepen worden
Gelukkig zien steeds meer onderwijsorganisaties de kracht (en soms noodzaak) van rebranding in. Bijvoorbeeld scholengroep Zonova in Amsterdam Zuidoost, waartoe 19 basisscholen in datzelfde stadsdeel behoren. Vorige maand wonnen we als Huis Communicatie een omvangrijke bureaupitch voor de strategische rebranding van Zonova. Stevige herijking van zowel de onderwijsvisie als het merk vormden hierbij het vertrekpunt.
Aantrekkingskracht
Want, rebranding is zoveel meer dan een nieuw likje verf voor de huisstijl of het tweaken van een logo. Rebranding is een strategische overweging waarbij je kiest voor een (nieuwe) duidelijke merkidentiteit en een bijpassende visuele identiteit die volledig wordt doorgevoerd, zowel intern als extern. Een doordacht design is dus belangrijk, waarbij je hernieuwde aantrekkingskracht en herkenbaarheid creëert bij je beoogde doelgroepen. Zonder jezelf te verloochenen of je merk van je doelgroepen te vervreemden. Rebranding vergt, op de eerste plaats, durf.
Over durf gesproken. McDonald's zwaaide in 2007 (in Europa) het vertrouwde rood vaarwel en ging gedecideerd voor groen om een ‘eco-friendly image’ te promoten. Duurzaamheid kwam steeds hoger op de agenda van de Europese burger en McDonald’s sloeg dapper de weg van groene bedoelingen in.
Merkhart
Een succesvolle rebranding vertrekt vanuit het merkhart. Vanuit een onderscheidende positionering en een magnetisch merkverhaal, dat aantrekkelijk verwoordt waar de onderwijsgroep voor staat en in uitblinkt. Je kunt je onderwijsorganisatie, je onderwijsmerk in marketingtermen, nieuwe lading en elan geven. Door het definiëren van heldere en ambitieuze doelen. Door je doelgroep te kennen en te begrijpen. Door een sterke en passende visuele identiteit neer te zetten. En door je rebranding en herijkte merkverhaal consistent uit te dragen. Om zo herkend en begrepen te worden. Om zo positieve en duurzame impact te maken in een veranderende wereld en bij veranderende doelgroepen.
Is de onderwijsorganisatie waar je werkt toe aan herijking van missie en merk? Of ben je benieuwd wat een rebranding voor jouw organisatie kan betekenen? Ik spar er graag een keer vrijblijvend met je over, met een kop koffie erbij. Espresso graag.
Mail Merijn