Creatieve adviseur Tessa denkt graag out of the box

Ze is de creatieve spil van ons team. Met de vele projecten die op haar naam staan, is Tessa Verdegaal een ervaren communicatieadviseur binnen Huis Communicatie. Haar creativiteit laat ze het liefst los op opdrachten die voortkomen uit een strategisch plan. Ook privé weet ze die creativiteit effectief in te zetten. Sinds een jaar woont ze met haar gezin in het grotendeels verbouwde familiehuis van haar opa en oma. Laat het bedenken van creatieve oplossingen maar aan Tessa over.

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Zelfs Sinterklaas – die ons deze week een bezoek bracht op kantoor - omschreef onze collega pakkend in het door hem meegebrachte gedicht. Denken in oplossingen, dat is Tessa niet vreemd: “Als iemand zegt: ‘dat kan niet’, dan denk ik alleen maar ‘hoezo niet?’” Tegen opdrachtgevers zal Tessa dan ook nooit zeggen dat iets onmogelijk is, ze ziet het als een uitdaging om te kijken hoe iets juist wél kan. “Rechtsom of linksom, er is altijd een manier. Net als bij het klussen en inrichten. De muur in onze woonkamer zag ik helemaal voor me: donkerroze en met latjes voor een ruimtelijk effect. Mijn omgeving trok het openlijk in twijfel. Ik heb alles zelf gedaan. En net als ik, is iedereen nu groot fan van het resultaat!”  

Goede voorbereiding is het halve werk, zowel bij het klussen als bij strategische communicatie. “Voor beide moet je heel goed weten wat het doel is, en gefocust te werk gaan. Je kunt beter een paar dingen écht goed en doordacht doen, dan heel veel dingen tegelijk zonder te weten hoe of waarom,” vertelt ze. Dat betekent voor Tessa dat ze zich echt verdiept in haar klanten om tot een zo passend mogelijk advies te komen. 

Onverwacht is effectief

Middelen die niet het meest voor de hand liggen zijn Tessa’s specialiteit om communicatie effectief te maken: “Ik vind het leuk om net even iets anders te verzinnen. Daarmee kun je verrassen. Tussen de duizenden boodschappen die op een dag tot je komen, moet je iets onverwachts doen om eruit te springen. Dan val je op en komt je boodschap op een effectieve manier bij je doelgroep.” 

Geen standaard video, maar een stop-motion. Een wervingscampagne op de bakfiets (Aan de bak bij) en gebruik van origami of lego om je boodschap te delen. Creatief bezig zijn zit er bij Tessa van jongs af aan in. “Met mijn vroegere buurmeisje, die nu ook in de communicatie werkzaam is, maakte ik altijd al tijdschriften of radioprogramma’s. Op de middelbare school had ik een heel leuke docent CKV. Als wij weer eens out of the box wilden denken, stimuleerde hij dat volledig.” 

Een beetje lef 

Na het zien van haar DIY-projecten wordt Tessa steeds vaker om advies gevraagd. “Een vriendin maakt nu ook een wandpaneel dat ik heb gemaakt en gebruikt mijn stappenplan. Mijn moeder wil net als ik een oude kast opknappen. Daar help ik haar bij. Een andere vriendin zoekt iets voor aan de muur boven de bank en vroeg of ik kan meedenken. Dan ga ik me in haar verplaatsen. Kijken wat bij haar past, wat in haar interieur past en wat er toch op de een of andere manier uitspringt. Zo doe ik dat ook voor mijn opdrachtgevers bij Huis Communicatie. Iedere vraag is anders, niets is onmogelijk. Voor mijn ideeën is soms een beetje lef nodig, maar vertrouw me: het resultaat mag er zijn!” 
 
Wil jij eruit springen en durf je het aan om out of the box te denken, neem dan contact op met Tessa voor sprankelend communicatieadvies!

E-mail Tessa