Sinds de invoering van de privacywet is fotografie niet bepaald een geliefd onderwerp op scholen. Beeldmateriaal kost geld en tijd en als je het niet secuur volgens de AVG regelt, kun je er ook nog eens een hoop narigheid mee krijgen. Door met een beeldbank te werken, voorkom je al die problemen.
Een beeldbank is eigenlijk een digitaal fotoboek waaruit je foto’s kunt kiezen. Ben je bijvoorbeeld de schoolgids aan het schrijven en heb je beeldmateriaal nodig, dan kun je de beeldbank erbij pakken. Bij een goede beeldbank zijn de foto’s multifunctioneel inzetbaar èn daarmee ook geschikt voor de nieuwsbrief, een persbericht, de website, sociale media een schoolplan of foldermateriaal.
Door eenmalig te investeren in een goede beeldbank die AVG-proof is, ben je als school of schoolbestuur verzekerd van jarenlang gemak. Hoe pak je dit aan? Allereerst maak je een keuze tussen stock-fotografie en school-fotografie.
Je kiest voor stock-fotografie als je verwacht (of de ervaring hebt) dat ouders hun toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal van hun kind plotseling intrekken. Vanwege de AVG kunnen ouders dit op elk moment doen, ook als je net geld gestoken hebt in nieuw drukwerk. Wil je dit risico 100% zeker uitsluiten, dan kies je voor stockfotografie. De meeste stockfoto’s komen uit Amerika, en dat kun je aan de foto’s zien.
Je kiest voor school-fotografie als je liever foto’s wilt van echte leerlingen en echte leraren in een (Nederlands) schoolgebouw. Je bent bereid hierin te investeren. Zowel qua budget als qua tijd, want van alle gefotografeerde leerlingen en medewerkers zul je de AVG-zaakjes goed op orde moeten hebben.
In beide gevallen denk je na over de profilering en hoe die goed in beeld te brengen is. Is Engels en internationalisering een speerpunt op school? Dan breng je dat in beeld. Is samenwerking of burgerschapsonderwijs een belangrijk thema, dan pas je daar de fotografie op aan. In het geval van stockfotografie, zoek je foto’s die passen bij jouw ideale plaatje. Als je een fotograaf inhuurt, geef je die opdracht om bepaalde thema’s in beeld te brengen.
In beide gevallen zorg je dat je minimaal twintig goede foto’s hebt die passen bij je identiteit en schoolprofiel. Maak een map aan waarin je al deze foto’s opslaat. Je kunt de foto’s ook in een PowerPoint plaatsen zodat je makkelijk alle foto’s kunt uitprinten en (digitaal) kunt doorbladeren. Sla in de map ook alle AVG-afspraken met betrekking tot de beeldbank op. Maak ook een aparte map met uitingen waarbij foto’s zijn gebruikt. Zo heb je een overzicht van welke foto’s waar ingezet zijn. Foto’s gaan ongeveer drie à vier jaar mee, daarna zorgt een nieuwe lichting foto’s voor de broodnodige verfrissing van al je communicatiemiddelen.
Beeldbank helpt je in geval van nood
Een beeldbank is eigenlijk een digitaal fotoboek waaruit je foto’s kunt kiezen. Ben je bijvoorbeeld de schoolgids aan het schrijven en heb je beeldmateriaal nodig, dan kun je de beeldbank erbij pakken. Bij een goede beeldbank zijn de foto’s multifunctioneel inzetbaar èn daarmee ook geschikt voor de nieuwsbrief, een persbericht, de website, sociale media een schoolplan of foldermateriaal.
Door eenmalig te investeren in een goede beeldbank die AVG-proof is, ben je als school of schoolbestuur verzekerd van jarenlang gemak. Hoe pak je dit aan? Allereerst maak je een keuze tussen stock-fotografie en school-fotografie.
Je kiest voor stock-fotografie als je verwacht (of de ervaring hebt) dat ouders hun toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal van hun kind plotseling intrekken. Vanwege de AVG kunnen ouders dit op elk moment doen, ook als je net geld gestoken hebt in nieuw drukwerk. Wil je dit risico 100% zeker uitsluiten, dan kies je voor stockfotografie. De meeste stockfoto’s komen uit Amerika, en dat kun je aan de foto’s zien.
Je kiest voor school-fotografie als je liever foto’s wilt van echte leerlingen en echte leraren in een (Nederlands) schoolgebouw. Je bent bereid hierin te investeren. Zowel qua budget als qua tijd, want van alle gefotografeerde leerlingen en medewerkers zul je de AVG-zaakjes goed op orde moeten hebben.
In beide gevallen denk je na over de profilering en hoe die goed in beeld te brengen is. Is Engels en internationalisering een speerpunt op school? Dan breng je dat in beeld. Is samenwerking of burgerschapsonderwijs een belangrijk thema, dan pas je daar de fotografie op aan. In het geval van stockfotografie, zoek je foto’s die passen bij jouw ideale plaatje. Als je een fotograaf inhuurt, geef je die opdracht om bepaalde thema’s in beeld te brengen.
In beide gevallen zorg je dat je minimaal twintig goede foto’s hebt die passen bij je identiteit en schoolprofiel. Maak een map aan waarin je al deze foto’s opslaat. Je kunt de foto’s ook in een PowerPoint plaatsen zodat je makkelijk alle foto’s kunt uitprinten en (digitaal) kunt doorbladeren. Sla in de map ook alle AVG-afspraken met betrekking tot de beeldbank op. Maak ook een aparte map met uitingen waarbij foto’s zijn gebruikt. Zo heb je een overzicht van welke foto’s waar ingezet zijn. Foto’s gaan ongeveer drie à vier jaar mee, daarna zorgt een nieuwe lichting foto’s voor de broodnodige verfrissing van al je communicatiemiddelen.