8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan
Scholen en besturen komen regelmatig in het nieuws, positief en negatief. Er wordt dan van de rector, directeur of bestuurder verwacht dat hij of zij de journalist te woord staat en een interview geeft. Voor de meesten onder ons is dit geen dagelijkse kost en krijgen de zenuwen de overhand. Hoe je dit voorkomt leggen we graag aan je uit.
Zorg dat je alle beschikbare informatie hebt
Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch blijkt vaak genoeg dat de geïnterviewde niet alle kennis paraat heeft. Bereid je rustig voor, lees alle documenten nog een keer extra of ga bij betrokken collega’s te rade.
Ken het medium, ken de journalist en maak heldere afspraken
Bij een goede voorbereiding hoort ook dat je weet met wie, van welk medium je een afspraak hebt. Het maakt nogal uit of je een telefonisch interview geeft aan een journalist van de krant of dat je rechtstreeks in een radio-uitzending zit. Probeer de doelgroep van het medium te benoemen en google de journalist met wie je een afspraak hebt. Maak heldere afspraken met de journalist. Vraag of je de vragen op voorhand mag ontvangen. Bespreek ook de deadline voor eventuele aanvullingen en vraag wanneer het interview wordt gepubliceerd of uitgezonden.
Formuleer een kernboodschap
De journalist gaat je in het interview veel vragen stellen, maar krijg eerst eens helder wat jij eigenlijk wilt vertellen. De kernboodschap is tijdens het interview als een (reddings-)boei waar je je aan vast kunt houden. Drijf niet af, laat je niet verleiden om los te laten. De kernboodschap formuleren kan lastig zijn. Ga hier dus even voor zitten. Een tip die hierbij helpt is om de missie en visie van de school er nog eens bij te pakken. En vraag feedback van collega’s.
Bedenk alle mogelijke vragen… en antwoorden!
Nu je de kernboodschap weet, kun je alle mogelijke vragen die gesteld zouden kunnen worden op een rij zetten. Wees niet te lief voor jezelf, sla de moeilijke vragen niet over. Met de kernboodschap die je paraat hebt kun je antwoorden bedenken.
Doorzie het spel
Een vragenstorm van een journalist kan beangstigend of zelfs agressief overkomen. Zo is het niet bedoeld. Veruit de meeste journalisten stellen deze ‘gemene vragen’ om de beste antwoorden te ontlokken. Het is een spel. Net zoals voetballers soms een keeper uit hun doel lokken, zal de journalist proberen jou weg te krijgen van je kernboodschap. Het is aan jou de taak om bij je (reddings)boei te blijven, het spel te doorzien, en rustig te blijven. Zo zorg je ervoor dat je gastvrij, open en vriendelijk blijft.
Gun de journalist ook wat
Een journalist is iemand die zijn werk doet. Hij zal terug moeten komen op de redactie met een verhaal, zijn chef verwacht een x-aantal woorden of minuten van hem. Door de journalist ook iets te gunnen – een mooi citaat, een scoop, een mooie foto – zorg je ervoor dat hij zijn werk kan doen. Als dat ‘iets’ aansluit bij jouw kernboodschap, heb je op een hele charmante wijze het eindproduct kunnen beïnvloeden.
Wees jezelf
Op televisie heb je het vast wel eens gezien. Van die mensen die in een interview niet oprecht overkomen, gemaakt of ronduit nep. Ze proberen zich anders voor te doen dan ze zijn en dat pakt meestal niet zo best uit. Daarom: wees jezelf.
Schakel hulp in
Gaat het om een calamiteit of hangt er veel van het interview af? Vraag ons dan om advies of schakel ons in als woordvoerder.
Met bovenstaande acht tips hopen we dat je met zelfvertrouwen een interview ingaat. Wordt het je toch een beetje te heet onder de voeten? Dan is onze Mediatraining wellicht iets voor jou! In een dag tijd leer je hoe je de media zelfverzekerd én verstandig tegemoet treedt.
8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan
Scholen en besturen komen regelmatig in het nieuws, positief en negatief. Er wordt dan van de rector, directeur of bestuurder verwacht dat hij of zij de journalist te woord staat en een interview geeft. Voor de meesten onder ons is dit geen dagelijkse kost en krijgen de zenuwen de overhand. Hoe je dit voorkomt leggen we graag aan je uit.
Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch blijkt vaak genoeg dat de geïnterviewde niet alle kennis paraat heeft. Bereid je rustig voor, lees alle documenten nog een keer extra of ga bij betrokken collega’s te rade.
Bij een goede voorbereiding hoort ook dat je weet met wie, van welk medium je een afspraak hebt. Het maakt nogal uit of je een telefonisch interview geeft aan een journalist van de krant of dat je rechtstreeks in een radio-uitzending zit. Probeer de doelgroep van het medium te benoemen en google de journalist met wie je een afspraak hebt. Maak heldere afspraken met de journalist. Vraag of je de vragen op voorhand mag ontvangen. Bespreek ook de deadline voor eventuele aanvullingen en vraag wanneer het interview wordt gepubliceerd of uitgezonden.
De journalist gaat je in het interview veel vragen stellen, maar krijg eerst eens helder wat jij eigenlijk wilt vertellen. De kernboodschap is tijdens het interview als een (reddings-)boei waar je je aan vast kunt houden. Drijf niet af, laat je niet verleiden om los te laten. De kernboodschap formuleren kan lastig zijn. Ga hier dus even voor zitten. Een tip die hierbij helpt is om de missie en visie van de school er nog eens bij te pakken. En vraag feedback van collega’s.
Nu je de kernboodschap weet, kun je alle mogelijke vragen die gesteld zouden kunnen worden op een rij zetten. Wees niet te lief voor jezelf, sla de moeilijke vragen niet over. Met de kernboodschap die je paraat hebt kun je antwoorden bedenken.
Een vragenstorm van een journalist kan beangstigend of zelfs agressief overkomen. Zo is het niet bedoeld. Veruit de meeste journalisten stellen deze ‘gemene vragen’ om de beste antwoorden te ontlokken. Het is een spel. Net zoals voetballers soms een keeper uit hun doel lokken, zal de journalist proberen jou weg te krijgen van je kernboodschap. Het is aan jou de taak om bij je (reddings)boei te blijven, het spel te doorzien, en rustig te blijven. Zo zorg je ervoor dat je gastvrij, open en vriendelijk blijft.
Een journalist is iemand die zijn werk doet. Hij zal terug moeten komen op de redactie met een verhaal, zijn chef verwacht een x-aantal woorden of minuten van hem. Door de journalist ook iets te gunnen – een mooi citaat, een scoop, een mooie foto – zorg je ervoor dat hij zijn werk kan doen. Als dat ‘iets’ aansluit bij jouw kernboodschap, heb je op een hele charmante wijze het eindproduct kunnen beïnvloeden.
Op televisie heb je het vast wel eens gezien. Van die mensen die in een interview niet oprecht overkomen, gemaakt of ronduit nep. Ze proberen zich anders voor te doen dan ze zijn en dat pakt meestal niet zo best uit. Daarom: wees jezelf.
Gaat het om een calamiteit of hangt er veel van het interview af? Vraag ons dan om advies of schakel ons in als woordvoerder.
Met bovenstaande acht tips hopen we dat je met zelfvertrouwen een interview ingaat. Wordt het je toch een beetje te heet onder de voeten? Dan is onze Mediatraining wellicht iets voor jou! In een dag tijd leer je hoe je de media zelfverzekerd én verstandig tegemoet treedt.
meer informatie direct aanmelden